3. Helse/psykososialt arbeidsmiljø

Sykefravær knyttet til psykisk uhelse øker, også innen bygg og anlegg. Fokus på ledelse samt tilrettelegging, forebygging og mestring av plager er viktige forutsetninger for et godt arbeidsmiljø og den enkeltes helse.

Lederprogrammet gir våre ledere gode verktøy som gjør dem bedre rustet til å utvikle seg videre.

Tore Lillefosse, personalleder Bravida

Bakgrunn og erfaringer

Innsatsområdet «Helse og psykososialt arbeidsmiljø» har hatt hovedfokus på ledelse, oppfølging av sykefravær og arbeidsmiljø, forebyggende trening, bevissthet rundt ergonomi samt den enkeltes mestring av plager. Partssamarbeid og forankring i ledelsen har vist seg avgjørende for et godt resultat - og viktigere enn valg av verktøy. Det essensielle er eierskap - at bedriften gjør tiltaket «til sitt eget». 

I bygg og anlegg er ca 50% av sykefraværet relatert til muskel- og skjelettplager, og ca halvparten oppgir at dette skyldes arbeidsforholdet. Bransjeprogrammet har utviklet et digitalt program for forebygging og mestring av slike plager: «Bygg Rygg». Verktøyet fikk gode tilbakemeldinger, og følgeforskning fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) bekreftet gjennomførbarhet og opplevd nytteverdi. Bruk av Bygg Rygg krever betaling av lisens. 

«Basisprogram i ledelse» ble utviklet sammen med to andre bransjeprogram. Programmet er spesielt egnet for små og mellomstore bedrifter. Programmet er gratis tilgjengelig og brukes i fysiske samlinger. Praktisk gjennomføring har i hovedsak vært utført av NAV Arbeidslivssentre. Programmet har fått gode tilbakemeldinger, og NAV Arbeidslivssentre bruker programmet også i andre bransjer.

25 bedriftsinterne prosjekter har fått støtte til ulike tiltak – hovedsakelig uttesting av «Bygg Rygg» og «Basisprogram i ledelse».    

I tillegg til Bygg Rygg og Basisprogram i ledelse er det bevilget midler for å ta frem og teste ut psykososiale indikatorer, inkluderende jobbdesign, mangfold og bruk av «Diversity Index». Videre har SINTEF vurdert negative effekter av digitalisering og autonom teknologi. Før Bygg Rygg var utviklet, ble det gitt støtte til ulike treningstiltak, inkludert trening i arbeidstiden. Disse hadde begrenset effekt og viste seg krevende å få oppslutning om i bedriftene.

Det har vist seg at erfaringer som er opptjent i bedriftene gjennom disse prosjektene er vanskelig å lære av for andre som ikke har vært direkte involvert. Derfor synes overføringsverdien å være noe begrenset. 

Ansatte, administrasjonssjef og verneombud i Nortekk

Prosjekter og resultater

"Bygg Rygg": Utvikling

NAV og Helsedirektoratet foreslo i 2016 et nytt nasjonalt konsept: «HelseIArbeid». Gjennomføring skjer fysisk, og da pandemien inntraff ønsket bygg- og anleggsnæringen et digitalt verktøy til kunnskap og treningsveiledning for de ansatte. Bransjeprogrammet valgte derfor å utvikle «Bygg Rygg», og teste om det kunne dekke behovet.

Bygg Rygg er en digital opplæringsportal og arbeidsmiljøverktøy tilpasset pc, mobil og nettbrett. Verktøyet gir de ansatte kunnskap og kompetanse til å forebygge og håndtere helseplager og de mest vanlige årsakene til sykefravær og tapt produktivitet. Bygg Rygg består av temamoduler knyttet til muskel- og skjelettplager, ergonomi og psykisk helse. I tillegg er det en egen modul for nøkkelpersoner og ledelse med verktøy og maler knyttet til sykefraværsoppfølging mm.

Life Improvement fikk oppdraget med å utvikle Bygg Rygg, inkludert det faglige innholdet. Bedriftene som tar i bruk verktøyet, må betale lisensavgift. 8 bedrifter har fått støtte av Bransjeprogrammet til å teste ut verktøyet. Tilbakemeldingene er gode, og flertallet har valgt å videreføre kunnskapen i egen regi ved å ha fokus på trening, forebygging og oppfølging. Halvparten av bedriftene har tegnet lisens på Bygg Rygg etter testperioden. I 2024 hadde følgende bedrifter som testet ut Bygg Rygg fortsatt egen lisens: Nortekk, Skagerak Energi, Hæhre Entreprenør og Backe. Se også oppsummering under fra bedrifter som har testet ut Bygg Rygg med støtte fra bransjeprogrammet. 

Konklusjon: Bedriftene som hadde best resultater kjennetegnes av flere faktorer. Et viktig lærepunkt er å ha tydelig eierskap i bedriftens ledelse og en prosess rundt gjennomføringen som sikrer partssamarbeid og involverer ledelse, nøkkelpersoner som tillitsvalgte, verneombud, bedriftshelsetjenesten mm og alle ansatte som omfattes av tiltaket. En annen suksessfaktor var å kombinere Bygg Rygg med andre HMS-tiltak utfra spesifikke behov i bedriften. Vår erfaring er at slike forbedringsprosesser fungerer best hvis deltakerne treffes fysisk - og ikke bare digitalt. 

I perioden 2021 – 2022 undersøkte Universitetet i Sørøst-Norge (USN) gjennomførbarhet og opplevd nytteverdi av Bygg Rygg (følgeforskning). Konklusjonene samsvarer med tilbakemeldingene fra bedriftene til IA-BA. Last ned rapporten fra USN (pdf)

Noen av selskapene deler sine erfaringer med Bygg Rygg i denne videoen: 

...og i dette webinaret:

Kontaktinformasjon:

Life Improvement: https://www.lifeimprovement.no/
Katrine Arntzen Torskog, katrine@lifeimprovement.no, 971 18 410

Se også https://byggrygg.no/

Basisprogram i ledelse: Utvikling

Bransjeprogrammet for bygg og anlegg (IA-BA) gikk sammen med bransjeprogrammene for leverandørindustrien olje og gass og næringsmiddelindustrien for å utvikle et lederkurs: «Basisprogram i ledelse». Det faglige innholdet ble laget av Moment Organisasjon og Ledelse AS i samarbeid med bransjeprogrammene og pilotbedrifter.

Basisprogram i ledelse er et opplæringstiltak som retter seg primært mot linjeledere og mellomledere, med og uten personalansvar. Opplæringsprogrammet skal gi ledere økt kompetanse og trygghet i lederrollen, og er særlig nyttig for nye ledere. Kurset egner seg imidlertid også for dem som har mer erfaring i lederrollen. Alt av kursmateriell er gratis tilgjengelig på nett, og regionale NAV Arbeidslivssentre har i hovedsak fasilitert gjennomføringen.

Åtte bedrifter innen bygg og anlegg har fått støtte til uttesting av programmet som består av 5 fysiske samlinger:

Konklusjon: Tilbakemeldingene er i hovedsak positive. Hvorvidt bedriftene har videreført og fulgt opp i egen regi etter uttestingsperioden varierer. Tilbakemeldingene er at lederne er blitt tryggere i rollen og mer bevisste på at ledelse handler om mer enn planlegging og timelister. De har fått et verktøy som fungerer i hverdagen, inkludert når det oppstår behov for «den vanskelige samtalen». Lederprogrammet er basert på partssamarbeid i bedriften, og det har gitt positive virkninger. Flere av bedriftene sier at de ikke ville gjennomført tiltaket uten støtte fra bransjeprogrammet. 

Basisprogram i ledelse har fått positive tilbakemeldinger også fra bedrifter i de andre bransjeprogrammene, og flere NAV Arbeidslivssentre har god erfaring med å bruke programmet i andre bransjer. Det er også vårt inntrykk at NAV Arbeidslivssentrene har fasilitert gjennomføring i mange bedrifter på en god måte. Dette har også gitt et betydelig eierskap for Basisprogram i ledelse hos NAV Arbeidslivssentre. 

Les om 3 lederes erfaring med Basisprogram i ledelse på idebanken.org.

Webinar om Basisprogram i ledelse: 

...og fra webinaret "Hvilke tiltak reduserer sykefraværet":

Ta kontakt med NAV Arbeidslivssenter i din region.

De digitale modulene er gratis tilgjengelig her:
https://arbinn.nho.no/hms/hr-og-ledelse/arbeidsmiljo-og-ledelse/basisprogram-i-ledelse/

Psykososiale indikatorer (SINTEF)

Forebyggende HMS-arbeid er et viktig element i IA-arbeidet. For å kunne ha en indikasjon på eventuell forbedring eller forverring av arbeidsmiljøet før det realiseres i en statistikk, vil det være nyttig å ha indikatorer som på et tidlig stadium varsler om endringer. En indikator skal være en målbar faktor som kan følges opp regelmessig i bedriften. Denne typen indikatorer eksisterer ikke pr i dag, og prosjektet ville derfor etablere et sett potensielle og relevante indikatorer som kan benyttes av næringen.

Formålet med prosjektet var å etablere indikatorer for tidlig varsling knyttet til psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø:

  1. Hvilke faktorer kan gi tidlige indikasjoner på en positiv eller negativ utvikling
  2. Hvilke tiltak og virkemidler kan være aktuelle for å få til forbedringer
  3. Uttesting av valgte indikatorene i 2 bedrifter​

Prosjektet ble gjennomført av SINTEF med oppstart i 2021 og utprøving medio 2022. Prosjektet ble avsluttet våren 2023, og funn delt i webinar mai 2023.

Konklusjon: SINTEF identifiserte et sett med indikatorer som, ved måling, gir en indikasjon på at arbeidsmiljøet i en bedrift er i endring. Disse er beskrevet i en veileder. For å teste anvendbarheten av dette ble en utprøving gjennomført i to bedrifter, HENT og Solberg Maskin AS, med positivt resultat. En viktig øvelse var å velge et begrenset antall relevante indikatorer fra SINTEFs bruttoliste. Metoden er godt egnet i hht. formålet, men vil for mange bedrifter "konkurrere" med bedriftenes egne medarbeiderundersøkelser.

PROIndikatorer-veileder.jpg

Last ned veileder (pdf)

Last ned veileder - kortversjon (pdf)

Last ned faktaark og gode råd - presentasjon (pdf)

Inkluderende jobbdesign (Grande Entreprenør)

Grande Entreprenør er en byggentreprenør i Verdal som legger stor vekt på fagkompetanse og egenproduksjon. Ved oppstart hadde bedriften 210 ansatte, hvorav 170 håndverkere/fagarbeidere. Av disse igjen var ca. 20-25 lærlinger. På grunn av markedssituasjonen og mindre oppdragsmengde, har bedriften måttet permittere og redusere antall ansatte til 180 i prosjektperioden, hovedsakelig fagarbeidere og lærlinger.

Man ønsket ved starten av prosjektet å rekruttere personell med ulike helsemessige utfordringer, også egne ansatte som er langtidssykemeldte og delvis uføre. Kan en redesignet arbeidsplass føre til at man, ved å ansette en ufaglært, kan frigjøre arbeidsoppgaver som en faglært ønsker å bli fritatt for slik at den faglærte kan fokusere mer på sine faglige oppgaver?

Inkluderende Jobbdesign er en metode som bygger på «Ringer i vannet» som tar utgangspunkt i arbeidsgivers behov for arbeidskraft, men hvor rekrutteringsgrunnlaget er personer med redusert arbeidsevne. Folk som har falt utenfor arbeidslivet får dermed en viktig mulighet til å komme seg i lønnet arbeid.

Formålet med prosjektet var å undersøke: På hvilken måte kan man ved bruk av metoden «Inkluderende jobbdesign» minske fremtidens mangel på arbeidskraft, og redusere sykefravær og frafall i bygg- og anleggsbransjen?

Prosjektet ble gjennomført av prosjekteier Grande Entreprenør i samarbeid med prosjektpartner Veksttorget over to faser:

  1. Fase 1: Forstudie. Kartlegging av behov og muligheter for alternative arbeidsoppgaver i bedriften. Levert i 2023. Konklusjon i forstudie: Det er mulig å gi dem som har falt utenfor i arbeidslivet en mulighet til å komme tilbake.

  2. Fase 2: Hovedprosjekt. Gjennomføre en rekrutteringsprosess basert på nye oppgaver. Startet i 2023, fullført i 2024.

Gjennom intervju, kartlegging og observasjon gjorde prosjektet en grundig gjennomgang av arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver ved Grande Prefab og 2 ulike boligprosjekter for privatmarkedet hos Grande Entreprenør AS. Prosjektet har oppnådd suksess med omplassering av ansatte, og kartlagt at det finnes muligheter for ansettelse av personer med nedsatt arbeidsevne eller manglende formell fagkompetanse.

Konklusjon: Prosjektet har vist at metoden «Inkluderende jobbdesign» kan benyttes i bygg- og anleggsbedrifter. Det er gledelig at metoden har bidratt til å hindre frafall fra arbeidslivet gjennom tilrettelagt arbeid. Rekrutteringen ble ikke gjennomført iht målsettingen, på grunn av permitteringer og en synkende oppdragsmengde hos bedriften i prosjektperioden. Når markedet i bygg- og anleggsbransjen tar seg opp igjen, ønsker Grande Entreprenør på nytt å se på mulighetene for å ansette en person med nedsatt arbeidsevne, eksempelvis en person med en uføregrad og behov for varig tilrettelagte arbeidsoppgaver.

Inkluderende jobbdesign Grande-forstudie.jpg

Last ned prosjektrapport fra forstudien (fase 1) (pdf)

Forside rapport inkluderende jobbdesign Grande Entreprenør


Last ned prosjektrapport fra hovedprosjektet (fase 2) (pdf)  

Last ned brosjyre (kortversjon av rapporten) (pdf)

Vedlegg til prosjektrapport for hovedprosjektet:

  1. Intervjuguide (pdf)
  2. Informasjonsskriv IJD (pdf)
  3. Jobbprofiler Grande PreFab (pdf)
  4. Liste over innhentet data (pdf)
  5. Arbeidsoppgaver tømrer (pdf)

Se film om prosjektet:

Mangfold og Diversity Index (Backe)

Backe ønsket å måle sin evne til å ivareta mangfoldsaspekter i egen bedrift ved hjelp av «Diversity Index», samt inspirere andre selskaper i næringen til å sette mangfold på dagsorden.

Prosjektet «Kunnskap om inkludering og mangfold - for godt arbeidsmiljø og forebygging av fravær og utestengelse» har hatt som mål å kartlegge mangfoldet hos entreprenøren Backe for å forstå hvordan det håndteres og ledes. Ved hjelp av Diversity Index har prosjektet undersøkt hvordan ansatte fra minoritetsgrupper opplever arbeidsmiljøet sammenlignet med majoritetsgruppen. Det er også kartlagt lederes antakelser om de ansattes opplevelser. Resultatene gir en tilbakemelding på Backes egen modenhet for mangfoldsintegrering. Backe mener funnene er representative for andre norske entreprenører.

Backe fant at organisasjonen hadde lav modenhet for å håndtere mangfold og identifiserte en rekke tiltak for å både mestre det mangfoldet bedriften har – og dra nytte av et større mangfold for å sikre rekruttering, redusere sykefravær og få en større bredde i perspektiver. Rapporten lister opp 10 råd til bygg- og anleggsbedrifter som vil bli bedre på å håndtere mangfold og inkludering.

Prosjektperiode: februar 2024 – oktober 2024

Konklusjon: Vi tror at Backe er representativ for bygg- og anleggsnæringen, følgelig er mangfold og inkludering utfordrende for mange bedrifter. Lav modenhet, manglende kompetanse og holdninger/kultur gjør at mangfold kan bli krevende å håndtere og kan bidra til økt sykefravær og frafall. Første steg er å forstå det mangfoldet bedriften allerede har. Det neste er at bedriften mestrer mangfoldet. Så kan bedriften eventuelt vurdere om den skal søke et større eller mindre mangfold – og hva som kreves av organisasjonen. I konkurransen om å rekruttere og beholde medarbeidere, vil mange bedrifter se seg tjent med å heve kompetansen og bygge en kultur for større mangfold og inkludering. Det finnes flere verktøy for bedrifter som ønsker å sette mangfold på agendaen, feks Diversity index og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) sitt e-læringskurs «Mangfoldsdugnaden».

Rapportforside mangfold i Backe

Last ned rapporten (pdf)

Last ned vedlegg – metodebeskrivelse (pdf)

Digitalisering og autonom teknologi (SINTEF)

Innebærer digitalisering utfordringer som er brysomme, men som vi likevel mestrer, eller er konsekvensene mer alvorlige og gir seg utslag i sykefravær og/eller frafall?​

Formålet med forstudien var å oppnå kunnskap om

  1. Hvordan økt bruk av digitalisering og autonom teknologi i bygg- og anleggsnæringen kan påvirke sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, og 

  2. Forutsetninger for at ny teknologi skal bidra til redusert sykefravær og frafall i næringen.

SINTEF intervjuet 12 personer i tre case-prosjekter (byggherre, prosjekterende, entreprenører og underentreprenører) om endringer i arbeidshverdagen som følge av digitalisering med vekt på forhold som har betydning for sykefravær og frafall​.

Prosjektet ble gjennomført  som forstudie i 2021. Bransjeprogrammet valgte å ikke følge opp med et hovedstudium. 

Konklusjon: Digitalisering og bruk av autonom teknologi i bygg og anlegg vil kunne bidra positivt til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, bl.a. ved at digitalisering gir en bedre mulighet for samhandling og kommunikasjon mellom ulike aktører. Sentrale forutsetninger for at ny teknologi skal bidra til reduserte belastninger for arbeidstakerne er opplæring for brukere som skal ta teknologien i bruk, og involvering i forbindelse med innføring av ny teknologi. Det fremkom ingen direkte negative effekter mtp sykefravær eller sikkerhet. Likevel, digitaliseringens konsekvenser for eldre arbeidstakere kan det være interessant å undersøke nærmere.

 

Digitalisering-Sintef.jpg

Last ned prosjektrapport (pdf)

Dysleksivennlig arbeidsplass - webinar 24. mai 2024

Dysleksi er en vanske med lesing og skriving. Det er anslått at mellom 5 og 10% av befolkningen har dette i større eller mindre grad. Man kan ikke kvitte seg med dysleksien sin, men trening og tilrettelegging kan gjøre hverdagen mye bedre.​

I alle yrker er det nødvendig å kunne tilegne seg informasjon for å kunne utføre jobben på en god og sikker måte, ikke minst det å rapportere utført arbeid. Tradisjonelt foreligger denne informasjonen i skriftlig form. For å gjøre denne informasjonen lettere tilgjengelig for en dyslektiker kan et virkemiddel være å skape en "dysleksivennlig arbeidsplass". Mange bedrifter er allerede i gang. I samarbeid med Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) ønsker IA-programmet for bygg og anlegg å gjøre erfaringene fra dette arbeidet tilgjengelig for vår bransje, og på den måten inspirere til å initiere tilsvarende arbeid.​

Fordelene er mange:​

  • Den enkelte ansatte får en bedre arbeidsdag gjennom at en slipper å skjule sine utfordringer samt at det letter utførelsen av jobben.​
  • Sikkerhet er ofte betinget av at prosedyrer og retningslinjer forstås av alle ansatte. Lange beskrivelser er ikke optimalt.​
  • Lese og skrivevansker kan derfor innebære en trussel for sikkerheten på arbeidsplassen, og er trolig en bakenforliggende årsak til sykefravær og frafall i bygg og anlegg. Dette ønsker vi å sette søkelyset på for å bevisstgjøre oss for en eventuell styrket innsats framover i vårt bransjeprogram.
  • Og bunnlinjen for bedriften kan ofte bli bedre ved at de som sliter med dysleksi kan bruke all sin kompetanse i jobbutførelsen, og ikke slite med å forstå jobbinstrukser eller rapportere utførelse av jobben. ​

Konklusjon: Det å skape åpenhet synes å være den viktigste ingrediensen i en dysleksivennlig arbeidsplass. 

Se opptak av webinaret her  

Målsetting: Bevisstgjøring av ledelse, verneombud og tillitsvalgte om dysleksi som utfordring og hvordan det kan håndteres på en god måte, både for bedriften og den ansatte.​

Målgruppe: Ledelse på alle nivå i bedriften, HR-enheter, bedriftshelsetjenesten, tillitsvalgte og verneapparat.​

 

Program:

  1. Innledning, IA- bransjeprogrammet for bygg- og anlegg - Presentasjon (pdf)

  2. Dysleksi – hvordan oppleves det? v/Julie Brodtkorb, MEF

  3. Hva er dysleksi og hva er utfordringen, v/Rita Lie, Dysleksi Norge - Presentasjon (pdf)

  4. Hva kan NAV bidra med v/Jon Eyvind Fiske og Lisbeth Hustad, NAV - Presentasjon (pdf)

  5. Hva gjøres i bransjeprogrammet for leverandørindustrien, Petter Arnesen - Presentasjon (pdf)

  6. Hvordan jobber en bedrift i næringen med dysleksi, v/Anette Ingand, Feiring AS - Presentasjon (pdf)

  7. Avslutning, Q&A

 

Spørsmål fra chatten som ikke ble besvart i webinaret:

Spørsmål: "Finnes det et program for å generere en QR kode inn i en prosedyre som en mobil kan lese opp eller bruke til å oversette til andre språk?"

Svar: Ja, det er mulig og ikke komplisert. Legger man et dokument ut på en nettside, feks via Edge, kan man bare høyreklikke og trykke "opprette QR kode". Verktøy som kan brukes heter text-to-speech, som igjen genererer ut en QR kode. Noen muligheter:

Spørsmål: "Finnes det avvikssystemer som kan bruke stemme istedenfor tekst?"

Svar: I systemet Feiring benytter kan man diktere tekst i alle tekstfelter. Men det er ingen funksjon for å få lest opp teksten som for eksempel det som står som kontrollpunkt i en sjekkliste. Men her finnes det kanskje andre (innebygd i telefonene) tekst-til-tale-funksjoner.

Bedriftsinterne prosjekter: Utprøving av Basisprogram i ledelse

PEAB Anlegg AS – avd. Oslo

PEAB Anlegg AS – avd. Oslo deltok i utvikling av Basisprogram i ledelse og var pilot for å teste ut programmet. Bedriften kombinerte tiltaket med medarbeiderinvolvering og bruk av HelseIArbeid samt bedriftsspesifikke aktiviteter i 2021. For Basisprogram i ledelse var tilbakemeldigen at flere av deltakerne opplevde Basisprogrammet som nyttig, og at de jobbet videre med temaer fra programmet i egen lederhverdag. Bedriften hadde på søknadstidspunktet et sykefravær som var høyere enn snittet i bransjen, og oppnådde i 2023 et lavere sykefravær. 

Lefdal Installasjon AS

Lefdal Installasjon AS er en mindre bedrift som hadde hatt høyt sykefravær i flere år, og ønsket økt kompetanse på sykefraværsoppfølging i linjen. Bedriften gjennomførte Basisprogram i ledelse i 2021. De rapporterte god effekt av programmet – først og fremst i form av bevisstgjøring om at ledelse ikke bare handler om planlegging, timelister, økonomistyring og resultatoppnåelse – men også å lede medarbeidere og ta hensyn til den menneskelige siden. Alle ledernivåer i bedriften deltok, og særlig de yngre lederne ble tryggere i å ta «den vanskelige samtalen».  

Se presentasjon av Lefdal i webinaret "Hvilke tiltak reduserer sykefraværet?":

Hvitsand Entreprenør AS

Hvitsand Entreprenør AS er en liten familiebedrift, hvor tre søsken utgjør ledelsen. Bedriften gjennomførte Basisprogram i ledelse i 2022. Intensjonen var økt fokus på trivsel, helse, miljø og sikkerhet. Bedriften rapporterte å ha fått effektive verktøy og økt kompetanse om «hva som skal til for å holde et lavt sykefravær og hvordan de må jobbe for å utvikle arbeidsmiljøet og hindre frafall i virksomheten».

Arnstein Sørgård AS

Arnstein Sørgård AS hadde lenge ønsket seg et konsept for å styrke lederskapet slik at de som er tettest på de ansatte i den daglige driften kan veilede og fange opp og påvirke arbeidsmiljøet og redusere sykefraværet. Administrasjonen og anleggsledere deltok på Basisprogram i ledelse i 2022, og har kjørt flere interne runder i etterkant. Bedriften var godt fornøyd med gjennomføring i regi av NAV Arbeidslivssenter i Trondheim, og ønsker oppfølging og mulighet for nye runder hvert år – både for nye ledere og for å holde det levende for de som har tatt programmet. I sin sluttrapport skrev de «Kort oppsummert sier deltakerne at dette hadde en stor verdi for dem alle sammen.» Bedriften sier videre at de ikke hadde deltatt uten økonomisk støtte fra bransjeprogrammet – selv om de visste at dette var viktig å prioritere.

Les intervju med daglig leder Per Kristian Refseth på idebanken.org.

B&B Entreprenør AS

B&B Entreprenør AS ville heve kompetansen hos sine ledere for å kunne jobbe forebyggende og fremme helse og arbeidsmiljø. 28 personer deltok i Basisprogram for ledelse i 2022 og var godt fornøyd med resultatet. De rapporterte om god effekt og opplevde at kurset ble veldig godt tilrettelagt. De valgte å ta med bedriftshelsetjenesten, og det var en positiv erfaring. Av resultater fremhevet bedriften i sin sluttrapport at lederne hadde blitt tryggere i rollen og skjønner at ledelse er et fag. Lederne sparrer vanskelige «case» med hverandre og deler erfaringer – og de ansatte melder at de har fått tryggere ledere. Som flere av bedriftene, sier også B&B Entreprenør AS at «uten stønad hadde vi ikke satt i gang et så stort prosjekt over flere samlinger».

Bravida Norge AS

Bravida Norge AS hadde høyt sykefravær på enkelte avdelinger i Bergen og ønsket å redusere dette gjennom lederopplæring og bevisstgjøring av førstelinjelederne. 12 personer deltok i Basisprogram i ledelse fra høsten 2021 til våren 2022, og var veldig fornøyde. Bedriften skriver i sin sluttrapport:

«Lederprogrammet gir våre ledere gode verktøy som gjør dem bedre rustet til å utvikle seg videre. Det har vært enkelt og bra å forholde seg til NAV Arbeidslivsenter. Vi har og fått god sparring i viktige spørsmål. Vi er veldig fornøyde med oppfølging fra Arbeidslivssenteret underveis i programmet.».

Nortekk AS

Mens sykefraværet de siste årene har gått opp i bygg- og anleggsnæringen, har takentreprenøren Nortekk klart å snu utviklingen med støtte fra IA bransjeprogrammet. I første omgang (2022) ble sykefraværet redusert til 6,8%. Nedgangen fortsatte i 2023 til 6,2%, og bedriften er tydelig på at dette bare er starten.

Nortekk er en takentreprenør med base på Skedsmokorset. Nortekks 66 ansatte arbeider i ulike avdelinger som service, tømrer, taktekker og blikkenslageravdeling og hele administrasjonen. Yrkene deres er utsatt for slitasje og belastning, spesielt på rygg, knær og skuldre. De ansatte kommer fra mange ulike nasjoner.

Ledelsen i samarbeid med hovedverneombud og tillitsvalgte startet opp et internt prosjekt, kalt FRISKUS i siste kvartal 2021, med støtte fra bransjeprogrammet. Bedriftens høye sykefravær og konsekvenser av det ble drøftet. Det ble fastsatt et felles mål for å redusere sykefraværet gjennom forebyggende tiltak.

Som en del av FRISKUS brukte Nortekk Bygg Rygg for å sette fokus på forebygging av slitasjeskader og redusere sykefraværet i 2022. Vår ambisjon for 2023 var å å styrke det fysiske og psykiske arbeidsmiljøet og i tillegg forsette fokuset på reduksjon av sykefraværet og forebygging av muskel og skjelettplager. Bygg Rygg var da utvidet med en modul for psykisk helse som Nortekk tok i bruk. I tillegg deltok ledere og nøkkelpersoner i bedriften på Basisprogram i ledelse.

Grunnet Bygg Rygg og flere andre tiltak fikk Nortekk redusert sykefraværet betraktelig, spesielt langtidsfraværet. De ansatte kommer kjappere tilbake i jobb etter sykefravær, flere har jobbet gradert eller tilrettelagt enn tidligere.

Utbyttet har vært at hele bedriften nå holder fokuset på forebyggende tiltak gjennom hele prosjektprosessen, fra salg til utførelse. Med intensivt arbeid er det blitt samarbeidet om hvordan lette det fysiske arbeidet, mestre helseplager og utfordringer, samt vise de ansatte hvilke tilgjengelige hjelpemidler som kan benyttes. Dette har gjort at kulturen i bedriften er endret i en positiv retning.

Les artikkelen: Nortekk reduserte sykefraværet

Last ned sluttrapport for del 1 (2022) - (pdf)

Last ned sluttrapport for del 2 (2023) - (pdf)

Å & Ø Røberg AS

Åsen og Øvrelid Røberg AS er en entreprenørbedrift med rundt 35 ansatte. Organisasjon er spisset mot utvikling og produksjon av bygg; tømrerarbeid, betongarbeid og betongsaging. Bedriften hadde et høyt sykefravær og ønsket å redusere dette, samt få arbeidstakere raskere tilbake til jobb. "Basisprogram i ledelse" var ett element av prosjektet "Helhetlig sykefraværsarbeid". Å & Ø Røberg brukte bedriftshelsetjenesten som fasilitator. 

Bedriften hadde også hatt arbeidsrelaterte skader som førte til langvarig sykefravær, og så at uryddige og ustrukturerte byggeplasser øker risikoen for skader og helseplager som igjen kan føre til langvarig sykefravær. 

Før prosjektet var det manglende struktur på sykefraværsoppfølgingen og ønsket å utvikle en fast struktur og mer kontinuitet i sykefraværsoppfølgingen samt å utarbeide en mer lettfattet sykefraværsrutine. 

Gjennom prosjektet ønsket bedriften å redusere sykefraværsprosenten til 7 %. I 2023 var gjennomsnittlig sykefravær på ca. 11 %. I prosjektperioden ble sykefraværet redusert med ca 2 %, og det var en nedgang i arbeidsrelaterte skader som førte til sykefravær sammenlignet med året før. 

Å & Røberg har fått tydeligere og mer lettfattet sykefraværsrutiner samt en fast 
struktur og mer kontinuitet i sykefraværsoppfølgingen. Partssamarbeidet er styrket, og Basisprogram i ledelse har økt kompetansen hos lederne. 

Se presentasjon fra Å & Ø Røberg om orden og ryddighet fra webinaret "Orden og ryddighet gir økt sikkerhet og redusert sykefravær": 

 

Bedriftsinterne prosjekter: Utprøving av Bygg Rygg

Nortekk AS

Mens sykefraværet de siste årene har gått opp i bygg- og anleggsnæringen, har takentreprenøren Nortekk klart å snu utviklingen med støtte fra IA bransjeprogrammet. I første omgang (2022) ble sykefraværet redusert til 6,8%. Nedgangen fortsatte i 2023 til 6,2%, og bedriften er tydelig på at dette bare er starten.

Nortekk er en takentreprenør med base på Skedsmokorset. Nortekks 66 ansatte arbeider i ulike avdelinger som service, tømrer, taktekker og blikkenslageravdeling og hele administrasjonen. Yrkene deres er utsatt for slitasje og belastning, spesielt på rygg, knær og skuldre. De ansatte kommer fra mange ulike nasjoner.

Ledelsen i samarbeid med hovedverneombud og tillitsvalgte startet opp et internt prosjekt, kalt FRISKUS i siste kvartal 2021, med støtte fra bransjeprogrammet. Bedriftens høye sykefravær og konsekvenser av det ble drøftet. Det ble fastsatt et felles mål for å redusere sykefraværet gjennom forebyggende tiltak.

Som en del av FRISKUS brukte Nortekk Bygg Rygg for å sette fokus på forebygging av slitasjeskader og redusere sykefraværet i 2022. Vår ambisjon for 2023 var å å styrke det fysiske og psykiske arbeidsmiljøet og i tillegg forsette fokuset på reduksjon av sykefraværet og forebygging av muskel og skjelettplager. Bygg Rygg var da utvidet med en modul for psykisk helse som Nortekk tok i bruk. I tillegg deltok ledere og nøkkelpersoner i bedriften på Basisprogram i ledelse.

Grunnet Bygg Rygg og flere andre tiltak fikk Nortekk redusert sykefraværet betraktelig, spesielt langtidsfraværet. De ansatte kommer kjappere tilbake i jobb etter sykefravær, flere har jobbet gradert eller tilrettelagt enn tidligere.

Utbyttet har vært at hele bedriften nå holder fokuset på forebyggende tiltak gjennom hele prosjektprosessen, fra salg til utførelse. Med intensivt arbeid er det blitt samarbeidet om hvordan lette det fysiske arbeidet, mestre helseplager og utfordringer, samt vise de ansatte hvilke tilgjengelige hjelpemidler som kan benyttes. Dette har gjort at kulturen i bedriften er endret i en positiv retning.

Les artikkelen: Nortekk reduserte sykefraværet

Last ned sluttrapport for del 1 (2022) - (pdf)

Last ned sluttrapport for del 2 (2023) - (pdf)

Hæhre Entreprenør AS

Hæhre Entreprenør AS hadde et økende sykefravær og søkte støtte til prosjektet «Frisk i Hæhre» som bestod av to prosjekter. Den ene delen var deltakelse i Bygg Rygg samt en kartlegging i samarbeid med Avonova (BHT) for å gjennomføre en modenhetsanalyse. Formålet var økt bevissthet og kunnskap rundt muskel- og skjelettplager, både hos ledere og medarbeidere. Den andre delen bygget videre på kompetansen fra Bygg Rygg med fokus på brakkelivet og det psykososiale miljøet på arbeidsplassen. Bedriften skrev i sin sluttrapport:

Frisk i Hæhre er et langsiktig prosjekt, og per i dag er vi i startfasen med dette arbeidet. Til tross for dette kan vi allerede se klare tendenser som peker i riktig retning. Sykefraværet er vesentlig lavere enn hva det var for ett år siden. Kanskje enda viktigere er det at vi har sett et økende initiativ fra både den enkelte ansatte, og fra lederne våre. Bygg Rygg snakkes om ute, og vi har gode ressurser i vårt nøkkelpersonell som fremmer arbeidet til Frisk i Hæhre. Vi opplever i større grad at ledere tar initiativ til støtte og tilstedeværelse i arbeidet med å forebygge sykefravær, og dette ser vi på som en positiv utvikling.  

Se presentasjon av Hæhre i webinaret "Hvilke tiltak reduserer sykefraværet?":

Grenland Hage og Landskap AS

Grenland Hage og Landskap AS (GHL) hadde høyt sykefravær samtidig som antall ansatte hadde økt, og nye personer hadde fått lederansvar. Bedriften ønsket å ta tak med en tredelt satsing: «En bra dag på jobben» - tiltak for alle ansatte, «HelseIArbeid» for alle i produksjon og «Lederprogrammet» for ledere og nøkkelpersoner. I 2021, da GHL søkte og startet opp tiltak, ble det pga pandemien bestemt å bytte til Bygg Rygg for prosjektet rettet mot ansatte i produksjon (opprinnelig plan «HelseIArbeid»). Tiltakene for alle ansatte og lederne resulterte i et bedre arbeidsmiljø og ledere som ble tryggere i rollen. For Bygg Rygg var konklusjonen at innholdet var nyttig, men at det fortsatt var utfordringer med pålogging og bruk av verktøyet. Bedriften så i prosjektåret en reduksjon i sykefraværstallene, og skrev i sluttrapporten at utviklingen delvis kunne tilskrives tiltakene. De forventet at den positive utviklingen ville fortsette.

Kruse-Smith AS

Kruse-Smith AS var første bedrift som søkte støtte til å gjennomføre Bygg Rygg for alle sine ca 200 ansatte, mens verktøyet fortsatt var under utvikling. Bedriften ønsket å redusere sykefraværet, som for foregående år (2020) var på nesten 8 %. Videre ønsket de å forebygge fremtidige helseplager ved bevisstgjøring av alle ansatte rundt egen helse, ergonomi og livsstil. Særlig håndverkerne hadde en høy belastning på muskel- og skjelettplager. Etter endt prosjekt var erfaringen at å bruke Bygg Rygg fungerte dårlig for bedriften. Bedriften vurderte at den nettbaserte løsningen ikke ga ønsket effekt, og at fysiske møter i lunsjpauser var mer egnet i kombinasjon med informasjonsplakater på sentrale steder. I tillegg til Bygg Rygg, testet bedriften ut andre tiltak som vibrasjonsdempende hammer, knepute og dempende såler. De innførte samlinger «Lunch’n Learn» og ledertrening som en del av tiltaket.

Tore Løkke AS

Tore Løkke AS ønsket å øke kunnskap om forebygging av muskel- og skjelettplager i hele bedriften. De gjennomførte Bygg Rygg i 2022, og alle ansatte deltok. I sluttrapporten skriver de at det er positivt at Bygg Rygg er tilgjengelig digitalt, da de ansatte er spredt geografisk på ulike prosjekter. Det har imidlertid vært utfordrende å få alle til å delta aktivt. Bedriften konkluderte med at de heller ville lage egne kurs i samarbeid med bedriftshelsetjenesten hvor egne ansatte deltar i reelle arbeidssituasjoner i drift. 

Skagerak Energi AS

Skagerak Energi AS avdekket i en kartlegging at flere ansatte slet med muskel- og skjelettplager. Bedriften ønsket å styrke og forbedre både det psykososiale og fysiske arbeidsmiljøet med mål om å redusere helseplager og søkte støtte i 2022 til gjennomføring av Bygg Rygg. I sin sluttrapport meldte de om god erfaring med tiltaket og ønske om videreføring:

Det er ikke alltid like lett, verken for arbeidsgivere eller arbeidstakere, å snakke om de «myke arbeidsmiljøfaktorene». Bygg Rygg portalen har vært et godt verktøy både for ledere og medarbeidere for å få kunnskap til å forebygge muskelplager og sykefravær grunnet ergonomiske, organisatoriske og/eller psykososiale forhold på arbeidsplassen.

Skagerak Energi har fått ny kunnskap fra bransjeprogrammet og vil vurdere andre målgrupper for det kommende året. For 2023 vil vi vurdere å innføre [Bygg Rygg] i avdelinger med mer ensformig arbeid, som kontorarbeidsplasser, med fokus på muskelskjelettplager, psykiske helseplager og psykososialt arbeidsmiljø.

Isotak Bygg AS

Isotak Bygg AS hadde et sykefravær på 20 % og ønsket å komme ned på gjennomsnittstall for bransjen (ca 5,5 %). Isotak Bygg er et taktekkingsfirma med 45 ansatte. Arbeidet medfører stor belastning på rygg og nakke, og det høye sykefraværet var delvis relatert til rygg- og nakkeskader. Bedriften gjennomførte Bygg Rygg i 2022 og opplevde kurset som svært viktig. De hadde en del utfordringer med det tekniske knyttet til gjennomføringen og meldte inn en rekke forbedringsforslag hvorav flere ble tatt til følge av Life Improvement.

Backe Entreprenør AS

Backe Entreprenør AS søkte støtte i 2022 til gjennomføring av Bygg Rygg i sammenheng med et heldagsseminar om psykisk helse, muskel- og skjelettplager for 30 nøkkelpersoner fra HMS og HR, stab og hovedverneombud i tillegg til NAV Arbeidslivssenter. Bedriften er et selskap med over 800 ansatte fordelt på 9 avdelinger. De hadde jobbet godt med sykefravær over flere år, men så at de trengte økt fokus på psykisk helse i sammenheng med muskel- og skjelettplager. På den bakgrunn utviklet Life Improvement en ny modul rundt psykisk helse i Bygg Rygg. Kursdeltakerne rapporterte om økt bevisstgjøring, nye verktøy og et felles språk for å ta tak i problemstillingene. Bedriften skriver i sin sluttrapport:

«Vi følger opp arbeidet videre med bruk av Bygg Rygg og videre temaer/kampanjer rundt psykisk helse. Både på allmøter, i ledergrupper og med bevisstgjøring på brakkerigger med plakater og fokus på viktige verdier og holdningsskapende kultur.»

Engelsen Bygg AS

Engelsen Bygg AS ønsket å bygge en god helsekultur, redusere langtids sykefravær og tenke preventivt. Bedriften er en totalentreprenør innen tømrersegmentet, og alle 32 ansatte deltok. Ved slutten av 2022 var sykefraværet nesten halvert fra 10 % til 5,3 %. Bedriften skriver i sin sluttrapport at de er i gang med å utvikle et eget tøyeprogram, «Engelsen Tøy og Bøy», som med trivsel og humor skal lanseres som filmer på alle byggeplasser og kontor i 2023. Målet er at dette skal utføres minst en gang daglig til fast klokkeslett slik at alle må være med – også ansatte hos underentreprenører.

Bedriftsinterne prosjekter: Andre

Ung i Kruse (Backe Sør, tidl. Kruse-Smith AS)

Backe Sør har røtter tilbake til 1935 med etableringen av selskapet Kruse Smith. Siden den gang har selskapet tatt store steg i norsk entreprenørbransje. I 2023 ble selskapet en del av Backe Entreprenør, og selskapet Backe Sør ble etablert. Bedriften har 125  medarbeidere.

På bakgrunn av et økende sykefravær hos Kruse Smith, ble det i 2020 gjennomført en grundig kartlegging i forhold til sykefraværet. Kartleggingen viste at de unge var overrepresentert i skadestatistikken. Det ble videre avdekket av det var primært utfordringer i forhold til langtidsfravær, og hovedutfordringene skyldtes primært muskel-/skjelettplager og lettere psykiske plager.

Prosjektgruppa bestående av ledelse, HR, hovedverneombud, tillitsvalgt og bedriftshelsetjenesten ble enige om å igangsette tiltak spesielt rettet mot de unge i bedriften.

Kruse Smith fikk støtte fra IA Bransjeprogram for bygg og anlegg til å utvikle og gjennomføre eget opplegg for de 30 ansatte under 26 år høsten 2022.

Målet var at de ansatte skulle få forståelse av hvorfor det er viktig å forebygge, og kjenne til hva de selv kan gjøre for å forebygge fysiske og mentale plager.

«Ung i Kruse» ble gjennomført med 3 fysiske temasamlinger. Samlingene satte fokus på muskel og skjelettplager, mental helse, søvn, rus/spill og kosthold.

Prosjektet ble svært godt mottatt av de ansatte. Etter endt prosjektperiode meldte de ansatte at de tenkte mer på hvordan de bruker kroppen i løpet av arbeidsdagen, og de planla arbeidsoppgavene på en bedre måte mht å belaste kroppen minst mulig.

Bedriften merker i 2024 godt de tøffe tidene i bransjen, og er ikke i mål med sykefraværet. Men: For de unge arbeidstakerne har både korttids- og langtidsfravær holdt seg lavt etter prosjektet i 2022. 

Se presentasjon av prosjektet i webinaret "Hvilke tiltak reduserer sykefraværet": 

Forebyggende treningsgruppe (Betonmast Røsand AS)

Betonmast Røsand AS ønsket å forebygge sykefravær som skyldtes muskel- og skjelettplager, og fikk støtte til prosjektet «Forebyggende treningsgruppe». Treningen startet opp i februar 2020 og fortsatte i egen regi. Bedriften har videreført satsingen, og fra å rette seg kun mot dem som var mest utsatt for fravær, er det blitt et tilbud til alle ansatte. De har god effekt, og skrev i sin sluttrapport:

 «Medarbeiderne melder også tilbake at dette har ført til en mer bevisst holdning til hvordan de utfører sine arbeidsoppgaver rent ergonomisk. Det har blitt mer fokus på arbeidsstillinger og muskelgrupper. Øvelsene de har utført har også gjort dem sterkere i hverdagen.»

Jobbstrekken (Caverion)

Caverion fikk støtte til et pilotprosjekt for å teste «Jobbstrekken» - et program på 12 minutter 2 ganger i uken utviklet for å forebygge belastningsskader. En viktig del av prosjektet var å undersøke sykefravær og trivsel før, under og etter tiltaket. Etter 3 måneder vurderte Caverion at prosjektet ikke ga ønsket effekt på sykefraværet og stoppet prosjektet.

Ung kampanje (Caverion)

Caverion fikk også støtte til et annet prosjekt – «Ung kampanje» – rettet mot lærlinger og unge ansatte. De så at denne gruppen hadde hyppigere korttidssykefravær, og at dette ofte skyltes livsstilsproblemer som kosthold, dårlig livsrutiner, lite søvn, psykisk lidelse, rusmidler mm. Ungdommene fikk tilbud om 6-ukers interaktivt gruppekurs og 1:1-oppfølging med ernæringsekspert. Deltakerne rapporterte markant forbedring på spørsmål om de våknet uthvilt, ofte spiste frokost, var trøtte etter lunsj, trengte en energiboost, var slitne etter jobb og søvnkvalitet.

Forebyggende arbeidsmiljø (PEAB Anlegg AS, avd. Trondheim)

PEAB Anlegg AS – avd. Trondheim fikk støtte til et bedriftsinternt tiltak i 2020. Prosjektet bestod av et arbeidslederkurs for mellomledere i regi av bedriftshelsetjenesten, medarbeiderinvolvering og bruk av HelseIArbeid for å forankre arbeidsmiljøarbeidet hos alle ansatte samt en del for å styrke partssamarbeidet. Bedriften trekker frem følgende resultater i sin sluttrapport: Egenmeldt fravær ble redusert (selv under korona)​ og tettere samarbeid og involvering av andre ved behov (bedriftshelsetjeneste, NAV m.fl.). Resultatet har blitt en bedre sykefraværskultur. Prosjektet er omtalt i en artikkel på idebanken.org: Sammen om sykefraværet.

Aktuelle saker

  1. Webinar: Hvilke tiltak reduserer sykefraværet?

    Sykefraværet fortsetter å stige – også i bygg- og anleggsnæringen. Er det mulig å snu utviklingen? Hva gjør bedrifter som lykkes med å forbedre arbeidsmiljøet og redusere sykefraværet?

  2. Nortekk reduserte sykefraværet

    Mens sykefraværet de siste årene har gått opp i bygg- og anleggsnæringen, har takentreprenøren Nortekk klart å snu utviklingen med støtte fra IA bransjeprogrammet. I første omgang (2022) ble sykefraværet redusert til 6,8%. Nedgangen fortsatte i 2023 til 6,2%, og bedriften er tydelig på at dette bare er starten.

  3. |

    Nortekk AS har gjennomført ByggRygg

    «Utbyttet vårt slik vi ser det har vært at hele bedriften nå holder fokuset på forebyggende tiltak gjennom hele prosjektprosessen, fra salg til utførelse», forteller hovedverneombudet Celine Aase. Hun forklarer videre: «Sykefraværet vårt har blitt betraktelig redusert, spesielt langtidsfraværet. Flere av de ulike tiltakene vi har fått i gang underveis i deltagelsen i ByggRygg forklarer nedgangen.

Ta kontakt hvis du lurer på noe: