BNL mener at dersom denne ambisiøse planen skal realiseres, er det helt avgjørende at NTP følges opp med årlige bevilgninger, som er viktig for å sikre kapasitet og bedrifter med riktig kompetanse.
– Vi trenger en næringspolitisk ambisjon som ser betydningen av at vi i fremtiden har norske aktører som kan planlegge, prosjektere, utføre og drifte prosjekter i hele landet med sysselsettingseffekt, verdiskapning og å anvende og utvikle nødvendig kompetanse på samferdselssektoren i Norge.
Det er en økt satsing på drift og vedlikehold på jernbane, men for næringslivet er det avgjørende å flytte mest mulig gods fra vei til bane og til det trengs det også nyinvesteringer som for eksempel å ruste opp Sørlandsbanen.
– BNL er videre svært skuffet over at ny jernbanetunnel under Oslo er satt på vent. Ny tunell er en nøkkel for videre utvikling av gode bo- og arbeidsmarkedsregioner, sier Sandnes videre.
BNL mener også det er avgjørende å gjennomføre Bruprogrammet for å fjerne flaskehalser på fylkesveinettet som planlagt da dette er viktig for industriutvikling og som sikrer norsk konkurranseevne. – I planen skapes det usikkerhet om dette skal sluttføres som planlagt fra forrige NTP-periode. Det er uheldig, sier Sandnes.
BNL er fornøyd med at regjeringen tar større ansvar for vedlikeholdsetterslepet også for fylkesveiene.
– Det store vedlikeholdsetterslepet må tas igjen, både for å ta vare på veikapitalen og for at veinettet skal være funksjonelt. Dårlig vedlikeholdte veier koster også mer å drifte. Vi etterlyser derfor inneholde planer for vedlikeholdsarbeidet, både for bane, fylkesveier og riksveier, slik at vedlikeholdet skjer etter en plan som skaper forutsigbarhet.
Regjeringen ønsker å legge til rette for at utbyggingen av infrastruktur blir mest mulig fossilfri innen 2025 og foreslår 75 millioner kroner per år til å sette i gang pilotprosjekter
– Dette er positivt, og må skje i tett samarbeid med næringen.
Det er flere offentlige etater som bygger veier og jernbane. – BNL mener at tiden er inne for at det etableres et felles rammeverk for vei- og jernbanebyggere i Norge slik at det er mulig å dele erfaringer og best praksis, avslutter Sandnes.