Et av BNLs andre hovedpoeng på konferansen er at vi må sørge for at investeringene i samferdsel skaper nye arbeidsplasser der ny teknologi og grønne, bærekraftige løsninger blir etterspurt.
– Det bygger kompetanse og styrker norsk konkurransekraft. Konkurransene må gjennomføres slik at vi ikke ekskluderer norske entreprenører.
BNL er videre opptatt av forutsigbarhet.
– Det er avgjørende for å bygge god kompetanse og kapasitet, for å kunne sette sammen det beste laget for hvert enkelt prosjekt, for at vi skal nå vi klima- og miljømålene og ikke minst er det viktig for investeringer i industrien, sier Sandnes videre.
BNL mener vi må gjennomføre bruprogrammet for å fjerne flaskehalser på fylkesveinettet og gjennomføre Jernbanedirektoratets handlingsprogram,, med oppgradering av tømmerterminalene og krysningsspor.
I tillegg er det viktig å prioritere drift og vedlikehold for å fjerne etterslepet og også for å øke trafikksikkerheten.
– Det er positivt at samferdselsministeren tar seg tid til å møte næringslivet også i sluttspurten av prosessen, avslutter Sandnes.
NTP 2022-2033 skal etter planen legges frem i begynnelsen av 2021.