5. Ungdom og frafall

Andelen ungdom som faller ut av utdanningsløpet er økende. Det er flere årsaker til at noen elever ikke mestrer skolen og trenger tettere oppfølging. Bransjeprogrammet har støttet flere bedrifter og instanser som arbeider med å inkludere og bringe ungdom tilbake til arbeidslivet.

Vi må finne en mulighet til at bedrifter over hele landet begynner å ta tak i dette med utenforskap, og blir med på en nasjonal dugnad. Målet er å få flest mulig ut i jobb og stoppe frafallet. Vi vil at ungdommene skal få en restart i bygg- og anleggsnæringen.

Albert K. Hæhre, Hæhre Entreprenør AS

Bakgrunn og erfaringer

Gjennom arbeidet med sikkerhetsuker i videregående skoler, ble Bransjeprogrammet oppmerksom på at ikke rent få elever faller ut av utdanningsløpet av ulike årsaker. På landsbasis var det i perioden 2019-2022 ca 1500 elever på bygg- og anleggsteknikk som "droppet ut" av skolen.

Enkelte bedrifter, bl.a. Infra Group (tidl. Hæhre) og Veidekke, har derfor i samarbeid med offentlige virksomheter etablert egne tiltak med oppsiktsvekkende resultater. Videre finnes det institusjoner/bedrifter som har lykkes med å bringe frafalt ungdom tilbake igjen i utdanningsløpet og arbeid, blant annet AiR Rauland. Alternativet viser seg å være store offentlige utgifter. 

Bransjeprogrammet har støttet flere bedrifter og institusjoner som lykkes med å inkludere og bringe ungdom tilbake til utdanningsløpet og arbeidslivet. Ca 40 elever "reddes" i dag årlig gjennom slike tiltak.

Målet er å pilotere spredning til flere bedrifter, dokumentere erfaringene for å se om det er mulig å få på plass en landsdekkende finansieringsordning hvor det offentlige og bedriften deler på kostnadene. 

Prosjekter og resultater

Fremtidens skole i Vikersund (Infra Group)

Gjennom arbeidet med sikkerhetsuker i videregående skoler (se eget innsatsområde), ble Bransjeprogrammet oppmerksom på at ikke rent få elever faller ut av utdanningsløpet av ulike årsaker. På landsbasis var det i perioden 2019-2022 ca 1500 elever på bygg- og anleggsteknikk som «droppet ut» av skolen.

Enkelte bedrifter, bl.a. Infra Group (tidl. Hæhre) og Veidekke, har derfor i samarbeid med offentlige virksomheter etablert egne tiltak med oppsiktsvekkende resultater.

Infra Groups Fremtidens Skole i Vikersund gir ungdom som ikke passer inn i det tradisjonelle skolesystemet, en mulighet til å lykkes og oppleve mestring. Siden oppstarten i august 2016 har Fremtidens skole tilbudt praksisnær opplæring og arbeidstrening. Ca 20 elever «reddes» hvert år fra utenforskap, og nesten 90 % av elevene kommer i varig arbeid.

Det har vært krevende å sikre finansiering for ordningen, til tross for gode resultater. Videre hadde Infra Group og initiativtaker Albert Hæhre en visjon om å bre ut modellen til 1000 nye bedrifter. I 2023 stod tiltaket i fare for å måtte legges ned på grunn av manglende finansiering.

En samlet styringsgruppe i bransjeprogrammet vedtok å bidra til finansiering av Fremtidens skole i Vikersund i skoleåret 2023/2024. Formålet var å sikre videre drift slik at vi sammen med Infra Group og andre aktører kunne jobbe for å:

  • Pilotere modellen i utvalgte bedrifter for videre utbredelse
  • Få på plass en landsdekkende ordning inkl. forutsigbar finansiering

Se også Fremtiden skole i bedrift – pilotprosjekt under

Artikler på bygg.no: 

Hæhre etterlyser nasjonal dugnad mot utenforskap

Hæhre ønsker at 1.000 bedrifter skal starte praksisrettede utdanningsløp

– Det var stor jubel i Vikersund i dag

Fremtidens skole i bedrift - pilotprosjekt (Infra Group)

Pilotprosjektets utgangspunkt og overordnede metode var «Fremtidens skole i Vikersund», som siden 2016 har vært et praksisnært og alternativt skoleløp for å oppnå fagutdannelse og/eller arbeid.

Formålet med pilotprosjektet var å utrede om vi kunne designe en mulighet der flere aktører i samarbeid tar ansvar for å motvirke utenforskap gitt konsekvensene det medfører. Unge mennesker kommer tilbake i utdanning og arbeid, samtidig som bransjen er aktivt med på å utdanne flere fagarbeidere.

Elevene i pilotprosjektet ble i første omgang rekruttert fra nærliggende videregående skoler, og sto i fare for eller hadde allerede falt ut av skoleløpet. Fra januar 2025 rekrutterte vi også via NAV.

Totalt fire bedrifter har deltatt:

  • Kongsberg Entreprenør (fra oppstart)
  • Marthinsen & Duvholt (fra oppstart)
  • Isachsen Anlegg (fra oppstart)
  • Hersleth Entreprenør (fra januar)

Etter gitte kriterier har de dedikert en instruktør hver. Disse tilrettelegger en praksisrettet opplæring i bedriften for inntil tre elever.

Infra Group er prosjekteier fram til skoleåret 2024/25 avsluttes 20. juni. Vi ser et potensial for videre utvikling, og vil bruke tiden til å overlevere prosjekteierskapet til andre eller finne finansiering for å eie prosjektet ett år til.

Konklusjon: Vi har lykkes med pilotprosjektet, noe evalueringsrapporten bekrefter. Gjennom pilotprosjektet har vi erfart viktige faktorer for å bremse frafall og øke inkludering av unge: Skreddersøm og tett oppfølging, å bli behandlet som et vanlig menneske møtt med rimelige forventninger samt samarbeid mellom skole, helsetjeneste, NAV og arbeidsgiver.  

Last ned sluttrapport for prosjektet (pdf)

Se også evalueringsrapporten (pdf)

Artikkel om pilotprosjektet og videre finansiering på bygg.no: – Det var stor jubel i Vikersund i dag

Artikkel på nrk.no 16. mars 2025: Christer (17): – Jeg var så skolelei, jeg holdt på å gi opp

Evaluering av Pilotprosjektet «Fremtidens skole i bedrift»

Norge står overfor store utfordringer med høyt frafall i videregående skole og økende ungdomsledighet. Ifølge SSB er 10 % av unge mellom 16-29 år utenfor arbeid, utdanning eller arbeidsrettede tiltak. Dette har store samfunnsmessige konsekvenser. Pilotprosjektet «Fremtidens skole i bedrift» er utviklet som en respons på denne problemstillingen, inspirert av suksessen til Infra Groups «Fremtidens skole i Vikersund»​ og «Skole på byggeplass» i regi av Veidekke. Pilotprosjektet har testet ut en praksisnær utdanningsmodell hvor elever som har falt ut av det ordinære skolesystemet får praktisk opplæring i bedrift. Målet er å gi ungdom en ny sjanse til å oppnå kompetanse, mestringsfølelse og arbeidserfaring, samtidig som bedriftene sikrer tilgang på fremtidig fagarbeidere (se egen prosjektpresentasjon på siden).

Pilotprosjektet har vært en stor og viktig satsing i programperioden, og bransjeprogrammet valgte derfor å bestille en uavhengig evaluering av prosjektet.

Evalueringen trekker følgende hovedkonklusjon:

Pilotprosjektet viser at praksisnær læring i bedrift er et effektivt tiltak for å redusere frafall i skolen og øke unges tilknytning til arbeidslivet. Erfaringene gir et solid grunnlag for å utvide ordningen og skape en varig modell for inkluderende yrkesopplæring i hele landet.

Rapporten peker på 3 konklusjoner og læringspunkter:

  1. Resultatene dokumenterer at pilotprosjektet er vellykket, med svært gode forutsetninger for videre oppskalering/utbredelse.

  2. Det må etableres en varig offentlig finansieringsordning som sikrer deltagende bedrifter minimum 50 prosent medfinansiering (til drift av instruktørordning).
    • God pedagogisk kompetanse hos instruktør er avgjørende. Det anbefales å bruke Rehabiliteringssenteret AiR som fast kursarrangør for instruktører og øvrige nøkkelfunksjoner i teamet rundt elevene.
    • Fadderordning med tilhørende jevnlige statusmøter med instruktør og øvrig kjerneteam (HMS/HR-avd., anleggsledelse) synes å være en nøkkel for å lykkes. Likeledes løpende forankring og involvering på tvers i virksomhetene.

  3. Videreføring: det må etableres en støttefunksjon med 2 årsverk. Aktuelle «hjem» for en slik funksjon må utredes. Mulige kandidater: NHO Byggenæringen, EBA, MEF eller en bedrift i B/A-næringen.

Forside prosjektrapport evaluering Fremtidens skole i bedrift

Last ned rapport (pdf)

Skole på byggeplass (Veidekke)

I løpet av drøyt 20 år har Veidekke organisert 35 skoleklasser med ungdom i alderen 18-25 år som har droppet ut av videregående skole. Flere enn 350 elever har gjennom dette blitt gitt mulighet til fullverdig fagopplæring, og over 220 elever har fått starte som lærlinger i et trettitall store og mindre entreprenørvirksomheter.

IA bransjeprogram for bygg og anlegg ønsker å engasjere seg i arbeidet med å få ungdom tilbake i utdanningsløpet, og har besøkt Veidekkes Skole på byggeplass flere ganger. 

Veidekke har spilt en viktig rolle i utviklingen av Infra Groups (tidl. Hæhres) modell for et lavterskeltilbud for ungdom som faller ut av utdanningsløpet (se «Fremtidens skole»), selv om Veidekke praktiserer en litt annen modell i dag. På noe sikt kan «lavterskeltilbudet» være relevant også i Jessheimregionen hvor Veidekkes Skole på Byggeplass befinner seg. Infra Group og Veidekke samarbeider godt og er behjelpelige med å støtte hverandre. De to er enige om at de har nøyaktig samme mål.​

Veidekkes Skole på byggeplass har fått støtte fra Bransjeprogrammet til oppdatering av sikringsutstyr. Bransjeprogrammet har vurdert at det er viktig at elevene får tilgang til tidsriktig utstyr som benyttes i industrien. 

Se også artikkel på idebanken.org:

Unikt samarbeid får ungdom gjennom skole og ut i jobb

OKAB-AiR Ung

OKAB (Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene) kommer hvert år i kontakt med lærlinger som trenger ekstra oppfølging for å klare å komme seg gjennom lærlingeløpet. For noen er det nok med noen ekstra samtaler, andre må benytte seg av tilbudet til bedriftshelsetjenesten eller det lokale hjelpeapparatet. Men noen har behov for en enda mer intensiv intervensjon for å være i stand til å delta i arbeidslivet. Et fellestrekk for disse lærlingene er at de har sammensatte utfordringer, og hos en del av dem finner vi også psykiske lidelser.​

Ungt utenforskap er en av de største nasjonale utfordringene vi står overfor. Næringen har stort behov for faglært arbeidskraft fremover, og for både næringen og samfunnet er det viktig å lose lærlinger gjennom læretiden og videre ut i arbeidslivet. Et så tett samarbeid mellom et opplæringskontor og en aktør i spesialisthelsetjenesten (Air Rauland) var nybrottsarbeid som ville kunne gi ny kunnskap og kompetanse.

AiR-klinikk har status som landsdekkende helseinstitusjon i spesialisthelsetjeneste og er en del av Rehabiliteringssenteret AiR as – en privat ideell organisasjon (non-profit) som består av enhetene AIR-klinikk og Nasjonalt kompetansesenter for arbeidsrettet rehabilitering. Senteret ble etablert i 1986 og har siden oppstarten vært ledende innen fagfeltet arbeidsrettet rehabilitering.​

Formålet til prosjektet var å utvikle kompetanse på samhandling mellom tjenester til det beste for utsatte lærlinger, samt sikre 10 lærlinger best mulig hjelp for at de skulle kunne gjennomføre lærlingetiden. Disse 10 hadde sammensatte utfordringer i slik grad at man forventet at de ville bryte lærlingløpet uten dette tiltaket. Dersom disse 10 klarte å gjennomføre lærlingetiden ville man grovt kunne si at antall som hadde brutt lærlingetiden i OKAB-BVT (Buskerud, Vestfold og Telemark) sitt område var halvert. Delmål: ​

  1. Utvikle en samhandlingsmodell som sørger for at brukerreisen for en lærling oppleves som ett sammenhengende tilbud ​
  2. Teste ut resultater og effekter av arbeidsrettet rehabilitering i spesialisthelsetjenesten som tiltak for å få lærlinger som av helsemessige årsaker står i fare for å falle ut av utdanningsløpet til å komme tilbake og gjennomføre lærlingeløpet. Med tett oppfølging av OKAB. ​
  3. Utvikle kunnskap og kompetanse som er overførbar til hele bransjen ​

Bransjeprogrammet vurderte at dette ville ha overførings- og læringsverdi for bedrifter som har lærlinger eller andre ansatte med sammensatte helseutfordringer, som gjør det krevende å stå i jobb. Prosjektet ville også kunne gi viktig kompetanse for klinikker innenfor rehabiliteringsfeltet i Norge, samtidig som erfaringen er overførbar til flere andre aktører som jobber med utsatte unge voksne.​

Prosjektet ble gjennomført i 2022 med rapport levert i starten av 2023.

Konklusjon: OKAB-AiR UngRehab hadde i 2022 5 læringer gjennom piloten. De skriver i sin sluttrapport: 

Selv om vi ikke nådde måltallet på 10, har antallet vært tilstrekkelig for at vi har kunnet utvikle kompetanse på samhandling mellom tjenester til det beste for utsatte læringer. Samhandlingsmodellen er en tung intervensjon som krever mye av lærlingen. OKAB har derfor lagt vekt på å nominere de lærlingene man mener man kan ha størst utbytte av et opphold. Dette året var tallet 5, men det er ventet at tallet kan svinge fra år til år.

Last ned rapporten (pdf)

Marthinsen & Duvholt, som hadde to lærlinger med i prosjektet, skriver blant annet i sin rapport:

Fraværet de hadde har gått drastisk ned og i dag eksisterer det ikke fravær som ikke er relatert til sykdom, det tror jeg kommer av oppholdet de fikk muligheten til å være med på. De ser mulighetene og ikke bare maler alt svart så fort de merker litt motgang. De ser rett og slett lysere på livet, for det har vært mange tunge stunder som de har slitt med seg selv tidligere, noe som jeg mener og ser har blitt adskillig mye bedre etter oppholdet.

Les hele rapporten (pdf)

Bilde av forsiden på tidsskriftet Anleggsmaskinen

Se hovedoppslag i Anleggsmaskinen nr. 6/2022 (pdf)

Samarbeidet mellom OKAB og AiR om lærlinger som står i fare for å falle utenfor, har fortsatt etter prosjektet gjennom modellen som er etablert. Flere lærlinger har fått hjelp etter prosjektavslutning, og tilbudet er nå godt kjent i regionen. 

Videreutvikling av AiR Ung og følgeforskning ved SINTEF

Over 20 % av alle arbeidsdyktige i Norge faller av ulike årsaker utenfor arbeidslivet, og tallet er økende. Størst økning finner vi hos den yngste delen av befolkningen. Unge er særlig utsatt ved overganger, slik som overgangen fra utdanning til arbeid/lærlingtid. De som faller utenfor kjennetegnes ved mangel på kompetanse og helseutfordringer. AiR har opprettet tilbudet UngRehab tilpasset unge voksne mellom 18-30 år. Tilbudet ser arbeid og helse i sammenheng, og viser lovende resultater.

OKAB fikk, i samarbeid med AiR UngRehab, tildelt støtte fra bransjeprogrammet til å rehabilitere 10 elever samt beskrive erfaringer fra prosessen (se egen prosjektbeskrivelse). 5 lærlinger gjennomførte programmet AiR Ung. 

Formålet med dette prosjektet er å videreutvikle tilbudet for å gi størst mulig effekt for målgruppen.

Prosjektet skal utvikle konseptet «AiR Ung» og utrede fire formål, med underleveranser fra SINTEF:​

  1. Innsamle/analysere data fra unge deltakere om hvordan det oppleves å delta på arbeidsrettet rehabilitering​ hos AiR
  2. Innsamle/analysere data om hvilke komponenter som virker og ikke virker​
  3. Oppfølgingsintervju av lærlinger fra bygg og anlegg (fra prosjektet med OKAB)
  4. Utarbeide konkrete forslag til forbedringer ​

Konklusjon: Vår vurdering er at tilbudet ved AiR er relevant og at det vil styrke unge voksnes muligheter for inkludering i arbeidslivet og hindre frafall. Et av de viktigste forbedringspunktene er å sikre videre oppfølging for å styrke overgangen til hverdagen etter rehabiliteringsoppholdet. Dybdeintervjuer med 3 av lærlingene viste at to av de tre var i et arbeidsforhold, men det var kun en som fremdeles var tilknyttet bygg- og anleggsbransjen. Det pågår i dag et arbeid for å se om tilbudet AiR Ung og pilotprosjektet "Fremtidens skole" (Hæhre/InfraGroup) lar seg kombinere. 

Samarbeidet mellom OKAB (Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene) og AiR om lærlinger som står i fare for å falle utenfor, har fortsatt etter prosjektet gjennom modellen som er etablert. Flere lærlinger har fått hjelp etter prosjektavslutning, og tilbudet er nå godt kjent i regionen. 

Forside rapport Sintef følgeforskning Air Rauland
Last ned SINTEFs sluttrapport (pdf)

Se også artikkel på sintef.no: Ga unge i utenforskap en mulighet på fire uker

Forside Air Rauland sluttrapport
Last ned AiR Raulands sluttrapport (pdf)

Film om selvmord blant unge (Deadline Media)

Gjennom arbeidet med sikkerhetsuker i videregående skoler, ble Bransjeprogrammet oppmerksom på at mange unge sliter med psykisk uhelse. Dette har blitt ytterligere bekreftet gjennom samarbeidet med Infra Group («Fremtidens skole»), Veidekke («Skole på byggeplass»), OKAB (Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene) og AIR Ung m.fl. 

I 2021 var det 658 personer som tok sitt liv. To av tre var menn. Selvmord blant unge er et relevant tema, blant såkalt «normal ungdom» og hos ungdom som faller utenfor utdanningsløpet. Filmen vil bli tatt inn i undervisningsopplegget til Infra Group og Veidekke i deres respektive skoleprosjekter.​

Bransjeprogrammet deltar i et spleiselag for å realisere et filmprosjekt om selvmord blant unge: «Vi har ingen å miste». 

Oppstart november 2023, leveranse 2025. 

Aktuelle saker

  1. |

    Gjennombrudd for ungdom som faller fra i vg skole!

    På Vikersundkonferansen den 14. mars slapp statsråd Tonje Brenna nyheten om at regjeringen vil endre aldersgrensen i Tiltaksforskriften fra 19 til 16 år. Dette innebærer at støtte kan innvilges fra NAV til elever helt ned til 16 år, dvs. for elever i målgruppen for pilotprosjektet «Fremtidens skole i bedrift». Mange gode krefter, med Infra Group AS og bransjeprogrammet i spissen, har jobbet for dette i lang tid. «Spleiselaget» (50-50) med det offentlige ser nå ut til å bli en realitet.

  2. |

    Hæhre i Vikersund

    Bransjeprogrammet ønsker å stimulere psykisk helse hos ungdom under utdanning.

Ta kontakt hvis du lurer på noe: