Sikkerhet i prosjekteringsfase: Skole i Bamble (Backe)

Backe har testet ut en metode for å identifisere, saksbehandle og synliggjøre risiko gjennom bruk av felles samhandlingsplattform. De innledende risikovurderingene har blitt gjort ved at de involverte partene har identifisert risiko som bør ivaretas gjennom prosjektet. Identifisert risiko har blitt samlet i ett felles risikoregister. Det har videre blitt gjort en vurdering av hvilke innspill som saksbehandles/synliggjøres i den digitale prototypen og hvilke risikopunkter som skal synligjøres som egne objekter i 3D-modellen. Gjennom bruken av et felles risikoregister og en felles samhandlingsplattform, har man i større grad bidratt til å koordinere og kommunisere SHA-risiko på tvers av de ulike aktørene. Man har i tillegg klart å løfte opp sakshåndtering knyttet til SHA på felles digital plattform hvor øvrig disiplinhåndtering i prosjektet foregår. Arbeidsmetodikken har vært tatt i bruk på Backe Vestfold Telemark sitt samspillsprosjekt Bamble VGS i perioden fra mars 2021 – august 2021.

Konklusjon: Prosjektet har erfart at det har vært en positiv erfaring med å integrere SHA-arbeid inn i den digitale samhandlingsplattformen. Ved å ha som mål at man får synligjort og behandlet risiko som en del av den eksisterende arbeidsflyten, så går man vekk ifra tidligere sideordnet «skippertak» mentalitet. Det har vært en utfordring å få til en overgang fra tradisjonelle skjema og sjekklister til en samhandlingsplattform hvor det er mulig å representere SHA/HMS digitalt, sammen med de tradisjonelle byggfagene. 

bilde-erfaringsnotat-backe bamble.png

Last ned erfaringsnotat (pdf)