En styrket fag- og yrkesopplæring
Både offentlig sektor og privat næringsliv er tydelig på at det er behov for en fortsatt satsing på fag- og yrkesopplæring og høyere yrkesfaglig utdanning frem mot 2030. For å sikre god rekruttering er det nødvendig å styrke de praktiske fagene i barne- og ungdomsskolen.
NHO Byggenæringen foreslår følgende:
- Øke innslag av yrkesrettet undervisning i barneskolen.
- Styrke de praktiske fagene, som sløyd, i grunnskolen.
- Øke antall studieplasser i fagskolen i tråd med næringslivets behov for
kompetanse, i alle regioner.
- Sikre mulighet for at fagskolene kan tilby utdanning gjennom moduler for å
gjøre det lettere for ansatte i mindre bedrifter å kombinere jobb og skole.
- Sikre desentralisert yrkesfaglig studietilbud med høy faglig kvalitet, gode
fasiliteter og oppdatert utstyr som imøtekommer næringslivets behov.
- Ekstra øremerkede midler til fylkene for å opprette klasser i små håndverksfag, slik at fagene blir søkbare og kan realiseres i de fylker der det er behov.
- Øke lærlingetilskuddet i tråd med konsumprisindeksen.
- Realisering av ny modell for utstyrsdeling mellom videregående skoler.
- Etablere et nasjonalt dimensjoneringsverktøy for kartlegging av behovet for
lærlinger.
- Legge til rette for at det yrkesfaglige utdanningstilbudet dimensjoneres etter
tilgjengelig antall læreplasser og samfunnets behov for kompetanse.
Fagskole, UH-sektor og FoU som leverer etterspurt kompetanse og kunnskap
Universitets- og høyskolesektoren må sikre tilgang på rett kompetanse i næringslivet. Det er viktig at samspillet mellom utdanningsinstitusjonene og bedriftene våre styrkes og systematiseres. Utdanningene må bli mer praksisnære og arbeidslivsrelevante. Det er viktig å få på plass den yrkesfaglige utdanningssøylen, både for å anerkjenne yrkesfagene og etablere en sterkere kobling mellom utdanning og arbeidsliv.
NHO Byggenæringen foreslår følgende:
- Incentivbaserte ordninger som stimulerer til kortere og moduliserte
utdanningsløp.
- Økt samarbeid mellom fagskole og universitet/høyskole.
- Fagskolene må sikres mer robuste fagmiljø som er akkrediterte innen sine
fagområder til å effektivt kunne opprette utdanningsløp som næringslivet
etterspør.
- Bygge den yrkesfaglige utdanningssøylen til å tilsvare samme nivå som den
akademiske.
- Tilrettelegge for smidig overgang for videreutdanning fra yrkesfaglig
høyskoleutdanning til universitetsutdanning.
- Etablere et nasjonalt senter for yrkesfaglig utdanning.
Inkludere flere i byggenæringen og utvikling av etter- og videreutdanningstilbudene
SSB anslår at Norge kan mangle 90 000 fagarbeidere i 2035, og at morgendagens
utfordringer i stor grad vil møtes med dagens arbeidsstyrke. Kapasiteten og
kvaliteten på alle nivåer i utdanningstilbudet må utvikles for å møte samfunnets
behov for kompetent arbeidskraft. Gode rammebetingelser for inkludering og livslang læring er viktig i møte med fremtidens omstillings- og kompetansekrav.
Regjeringen etablerte i 2019 et treparts-bransjeprogram for kompetanseutvikling der staten og partene i arbeidslivet samarbeider om å øke deltakelsen i
kompetanseutvikling innenfor industri- og byggenæring. Målet med
bransjeprogrammene er å utløse kompetanseutvikling som gi økt produktivitet og
omstillingsevne, både for bedrift og ansatt.
NHO Byggenæringen foreslår at følgende innarbeides:
- Alle fylker skal tilby ordningen Fagbrev på jobb, for å øke antallet fagarbeidere og redusere andelen ufaglærte i norsk arbeidsliv. Ordningen må finansieres som lærlingeordningen med tilskudd fra staten.
- Tillate at norsk fagopplæring gjennomføres på engelsk med de samme
kravene i læreplanen i hvert enkelt fag, tilsvarende annen utdanning i Norge
som gjennomføres på andre språk.
- Videreutvikle modeller for realkompetansevurdering og verdsetting av
kompetanse utviklet i arbeidslivet.
- Styrke og utvide yrkesrettet språkopplæring for innvandrere og flyktninger
som bosettes i kommunene.
- Jobbe for å øke andelen kvinner som søker seg til utførende del av næringen.
- At det gjennomføres en kompetansereform for arbeidslivet som tar
utgangspunkt i prinsippene for, og erfaringene fra, bransjeprogrammene.
- Sikre at permitterte kan starte med kompetanseheving umiddelbart
permitteringen inntrer.