Mer ekstremvær og fysisk klimarisiko understreker behovet for solid infrastruktur som er tilpasset klimaendringene. For at anleggsnæringen skal ha en kapasitet som samsvarer med samfunnets behov, må vedlikeholdsbudsjettene holdes på et stabilt høyt nivå. Veksten i godstransport kan ikke håndteres med dagens transporttilbud. Det må derfor legges til rette for økt tonnasje og færre biler på veien.
NHO Byggenæringen foreslår følgende:
- Legge fram en realistisk og forutsigbar NTP som følges opp.
- At vedlikeholdsetterslepet på veg- og jernbanenettet reduseres og pålitelighet
og framkommelighet øker.
- Bruke NTP til å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegene.
- Sikre stabile rammer for utbygging av ny infrastruktur og drift og vedlikehold
over tid.
- At krav til vedlikehold, modernisering, sikkerhet og beredskap for bygg og
infrastruktur skjerpes for å opprettholde beredskapen i hele landet.
- Øke rammene til flom-, ras- og skredsikring, og sikre at fremtidige
reparasjoner dimensjoneres for å tåle en ny tilsvarende hendelse.
- Flytte mest mulig gods fra vei til sjø og bane, og øke fremføringshastigheten.
- Fjerne flaskehalser og fullføre bruprogrammet for å legge til rette for økt
verdiskaping i hele landet.
- Utvikle sammenhengende strekninger for næringstransport.
- Bruke innovative anskaffelser og tidlig involvering som modell for å få mer
igjen for pengene i utbygging, drift og vedlikehold av veg og bane.
- Rendyrke statens rolle som byggherre og la private entreprenører utføre drift
og vedlikehold også på jernbane.
- Gjennomgå drifts- og vedlikeholdskontraktene med mål om å få mer
vedlikehold ut av pengene, og på den måten vri mer av midlene over fra drift
til vedlikehold.