BNLs strategi 2017 - 2020
BNL vedtok ny strategi på Generalforsamlingen i 31. mai 2017. Denne danner grunnlaget for BNLs prioriteringer og saker som vi skal jobbe med frem til 2020.
BNL vedtok ny strategi på Generalforsamlingen i 31. mai 2017. Denne danner grunnlaget for BNLs prioriteringer og saker som vi skal jobbe med frem til 2020.
BNLs MÅL OG HOVEDSATSINGSOMRÅDER i 2017 - 2020:
BNL skal representere en konkurransedyktig, bærekraftig og seriøs byggenæring.
Et sterkt organisasjonsfellesskap gir større gjennomslag for viktige rammebetingelser for våre medlemmer. En forutsetning for levedyktige bedrifter er like konkurransevilkår og markedstilgang. Bedriftene må ha tilgang på tilstrekkelig og riktig kompetanse for å sikre for fornøyde kunder.
MEDLEMSNYTTE OG KOMMUNIKASJON
Et sterkt organisasjonsfellesskap og synlighet
BNL er en medlemsstyrt organisasjon og er til for medlemmene. Det er helt avgjørende at BNL prioriterer riktig saker og utnytter ressursene til det beste for medlemmene. Et sterkt og effektivt BNL og bransjefellesskap vil styrke bransjene og bransjenes medlemsbedrifter. BNL er en av 18 landsforeninger i NHO. Det er viktig at BNL har en sterk posisjon i NHO. For å lykkes i arbeidet er det avgjørende at BNL oppfattes som toneangivende og troverdig aktør og den foretrukne "ekspert" på saker som er viktig for byggenæringen.
Mål: Vi skal jobbe for et sterkt og effektivt BNL og bransjefellesskap som skal styrke bransjene og bransjenes medlemsbedrifter.
Gjennom å:
Mål: Vi skal ha en sterk posisjon i NHO.
Gjennom å:
Mål: Vi skal være en toneangivende, troverdig samfunnsaktør og den foretrukne ekspert på saker som er viktig for byggenæringen.
Gjennom å:
BYGGENÆRINGENS SAMFUNNSMESSIGE BETYDNING
Gjennomslag og kunnskap om byggenæringen
BNL skal jobbe for å sikre gode rammebetingelser for næringen og bransjenes medlemmer. En forutsetning for å få gjennomslag i vårt politiske arbeid er at byggenæringens rolle og byggenæringens samfunnsmessige betydning er kjent. Derfor skal BNL synliggjøre at byggenæringen forvalter viktige samfunnsverdier.
Mål: Vi skal synliggjøre at byggenæringen realiserer ideer og planer, gjennom bygging, produksjon og forvaltning av viktige samfunnsverdier.
Gjennom å:
Mål: Vi skal jobbe for at byggenæringen gjennom kontinuerlig utvikling bidrar til verdiskaping og sysselsetting i hele landet.
Gjennom å:
Mål: Vi skal jobbe for at bygg og infrastruktur planlegges, bygges, rehabiliteres, avhendes og driftes bærekraftig, slik at det reduserer klimabelastningen, bedrer ressurseffektiviteten og tåler klimaendringene.
Gjennom å:
Mål: Vi skal arbeide for gode rammevilkår for innovasjon og utvikling i bedriftene.
Gjennom å:
MARKEDSTILGANG OG KONKURRANSEVILKÅR
Konkurransedyktig, bærekraftig og en seriøs næring
BNL organiserer bedrifter i bygg, bolig, anlegg, industri - og eiendomssektoren. Disse bedriftene har sin virksomhet i forskjellige markedssegmenter, og de inngår som del av en verdikjede. Noen bedrifter er i mange deler av verdikjeden, mens andre er leverandører kun i deler av verdikjeden. Markedstilgang og like konkurransevilkår er viktig for å sikre finansiering av velferdsstaten. Det er store utfordringer knyttet til arbeidsmarkedskriminalitet og mangel på like konkurransevilkår. En hovedoppgave for BNL er å bidra til konkurranse på like vilkår og at det er de seriøse bedriftene som får både offentlige og private oppdrag. I det ligger også oppgaven å jobbe frem tiltak som gjør det vanskelig å være useriøs. BNL må også bidra til å synliggjøre de positive verdiene ved samfunnsregnskapet.
Mål: Vi skal arbeide for at det skal være enkelt å være seriøs og vanskelig å være useriøs.
Gjennom å:
Mål: Vi skal jobbe for at det skal være enkelt å velge seriøse leverandører.
Gjennom å:
ATTRAKTIVITET OG REKRUTTERING
Rekruttering av riktig kompetanse til en attraktiv næring
Byggenæringen består av bedrifter som jobber lokalt og består av ulike bransjer og markeder som skal løse mange av framtidens lokale og globale utfordringer. Til dette trengs et kontinuerlig påfyll av kvalifisert og motivert arbeidskraft, som bidrar til lønnsomhet og tjener samfunnet. Bedriftene sliter med å skaffe fagarbeidere og bedriftene har behov for heving av digital kompetanse, BIM-, miljø-, energi- og markedsføringskompetanse, ifølge BNLs fremtidsbarometer.
MÅL: Vi skal jobbe for at det skal være attraktivt å velge en karriere innen byggenæringen
Gjennom å:
Synliggjøre de store samfunnsoppgavene som byggenæringens bedrifter løser, de varierte og spennende yrkene og den teknologiske utviklingen som skaper nye og varierte oppgaver. Sammen vil det bidra til at næringen fremstår som en trygg og spennende karrierevei
Gjennomføre årlige omdømmemålinger
Mål: Vi skal jobbe for at medlemsbedriftene får dekket sine rekrutterings- og kompetansebehov
Gjennom å:
FORNØYDE KUNDER (Kundenytte)
Enkelt å velge riktig leverandør, samt bestillerkompetanse
Bedrifter arbeider og bygger sitt marked lokalt. Det må være enkelt å velge riktige leverandører, det er viktig at kundene har bestillerkompetanse. Med begrepet "kunde" menes i denne sammenhengen forbruker, profesjonell (privat) byggherre, og offentlig byggherre.
BNL skal ha tre overordnede målsettinger for kundene og hvor det skal etableres konkrete tiltak, i handlingsplanene, tilpasset den enkelte kundegruppe.
Mål: Vi skal jobbe for at kunden opplever at det er enkelt å velge riktig leverandør og at deres behov oppfylles i leveransen.
Gjennom å:
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?